Gemeentelijke rubrieken
afdrukken

Hittegolf

Ozonpieken en hittegolf - wees solidair

De FOD Volksgezondheid raadt jonge kinderen en ouderen, die vatbaarder zijn voor warme temperaturen, aan om voldoende water te drinken, ook al hebben ze geen dorstgevoel. Ook wordt iedereen aangeraden om de schaduw op te zoeken en geen fysieke inspanningen te doen tijdens het warmste moment van de dag.

ENKELE TIPS bij een hittegolf en ozonpiek:
- drink veel water met minerale zouten (mineraal water, koude bouillon…);
- blijf binnen, vooral bij ozonpieken, omdat de ozonconcentratie binnen de helft lager is dan buiten;
- hou ramen, gordijnen, zonnewering en rolluiken dicht gedurende de dag en verlucht ’s nachts wanneer de temperatuur gedaald is;
- blijf in de schaduw en zoek koele plekjes op;
- wanneer u zware inspanningen moet verrichten, doe dit dan bij voorkeur ‘s morgens vroeg of bij voorkeur ’s avonds nà 20 uur;
- vermijd alcohol en gesuikerde dranken;
- laat nooit een persoon of een dier achter in een stilstaande wagen.

Risicogroepen
- jonge kinderen
- bejaarden
- mensen met aandoeningen van het hart of het centrale zenuwstelsel (Parkinson, Alzheimer, dementie)
- mensen met acute deshydratatie
Ook personen die leven in overbevolkte en slecht geïsoleerde gebouwen (vaak de bovenverdiepingen van flatgebouwen) lopen meer risico.

Denk ook aan het welzijn van bejaarden en jonge kinderen.

Meer informatie:

IRCEL:
- http://www.irceline.be/nl/documentatie/faq/wat-is-het-ozon-en-hitteplan-in-belgie-en-wat-zijn-de-verschillende-fasen
Vlaanderen:
- Agentschap Zorg en Gezondheid: Meer info over de invloed van hitte en ozon op de gezondheid en preventiemaatregelen: http://www.zorg-en-gezondheid.be/gezondmilieu.aspx
www.zorg-en-gezondheid.be/hittealarm
KMI (temperatuur):
- http://www.meteo.be/meteo/view/nl/65239-Home.html
- Telnr.: + 32 2 373 05 08