BE-alert

Bij een noodsituatie in jouw buurt, wil de overheid jou graag tijdig verwittigen en de nodige aanbevelingen geven (bv. ramen en deuren sluiten bij een brand, evacuatie bij een ramp). Naast klassieke media (radio en televisie), sirenes en luidsprekers van de politie kan de overheid nu ook burgers rechtstreeks waarschuwen dankzij BE-Alert.

Hoe werkt BE-alert?

Iedere inwoner kan zich inschrijven op de website van BE-Alert.

Ben je ingeschreven op BE-Alert? Dan kan je meerdere adressen registreren. Denk bijvoorbeeld aan je woonplaats, je werkplek, het adres van kwetsbare familieleden,… Zo blijf je steeds op de hoogte. Je kan dan een sms, e-mail of gesproken oproep ontvangen. 

Bij grote noodsituaties of noodsituaties waarbij je een dringende handeling moet doen zoals evacueren, kan de overheid je waarschuwen op basis van je locatie

Dankzij een innovatieve technologie in België kan de overheid je een sms sturen als je fysiek aanwezig bent op de plaats van de gebeurtenis. Hiervoor moet je jou niet vooraf inschrijven. BE-Alert houdt hiervoor geen contact- of persoonsgegevens bij.

De mobiele netwerkoperatoren checken alleen of jouw gsm een sms moet ontvangen, op basis van de risicozone. Zij verzamelen geen persoonsgegevens of adressen. Zes maanden na de alarmeringsboodschap verwijderen zij automatisch het lijstje met gsm-nummers die zich in de risicozone bevonden.

Hoe registreren?

Wil je bij een noodsituatie verwittigd worden? Schrijf je dan vandaag nog in! Registreren kan hier en is helemaal gratis en kan heel makkelijk.

  • Je moet een e-mailadres invullen waarop je een mail krijgt om de registratie te bevestigen.
  • Je maakt ook een persoonlijk wachtwoord aan.
  • Je komt op jouw profiel op de website van BE-Alert terecht. Vervolgens moet je jouw registratie nog afronden:
    • Je geeft jouw taalkeuze aan.
    • Je vermeldt of je doof of slechthorend bent.
    • Je geeft eventuele andere contactgegevens mee (telefoon, e-mail). Je kan ook een tweede verblijfadres vermelden, zodat je ook op die locatie op de hoogte wordt gehouden.
  • Na het invullen van jouw adres moet je nakijken of de locatie van jouw woning correct op de kaart wordt weergegeven.
  • Inschrijven is gratis. Ook de berichten die naar jou worden gestuurd zijn gratis.


Heb je geen toegang tot internet? Neem dan contact op met jouw gemeente voor registratie.

Op de website van het Crisiscentrum kan je meer info vinden over wat je kan doen voor, tijdens of na verschillende noodsituaties. Op de website mijnnoodplan.be kan je zelf een noodplan op maat maken dat je helpt om snel te reageren als er iets ernstigs gebeurt.