Elk lokaal bestuur heeft sinds 1 februari 2021 de mogelijkheid om beperkte snelheidsovertredingen te sanctioneren met GAS-boetes. Wanneer een stad of gemeente hiervan gebruik maakt, vallen deze overtredingen niet langer onder het strafrecht.
Waarom?
Het toepassen van GAS 5 biedt het lokale bestuur de kans om actief bij te dragen aan de verkeersveiligheid door handhaving te versterken.
Met deze maatregel streeft het bestuur er vooral naar om de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente te verbeteren. De meerderheid van de burgers houdt zich aan het opgelegde snelheidsregime in de straten, maar voor een kleinere groep blijkt sensibilisering en campagnes over verkeersveiligheid niet voldoende effect te hebben. Voor deze weggebruikers kunnen camera’s een waardevolle aanvulling zijn, om zo een gedragsverandering te stimuleren en veilig rijgedrag af te dwingen.
Bovendien kan door de inzet van camera's in bepaalde straten de overlast door te snel rijdende voertuigen worden verminderd.
Zowel bemande als onbemande camera’s zullen regelmatig worden geëvalueerd en waar nodig aangepast. Deze evaluaties zullen bepalen welke aankopen gedaan worden en waar prioriteiten liggen voor de uitbreiding van het cameranetwerk.
Voorwaarden GAS-5
De snelheidsovertredingen die de gemeente zelf mag beboeten moeten voldoen aan volgende voorwaarden:
- De overtreding vindt plaats op wegen waar 30 km/u of 50 km/u de maximumsnelheid is (ongeacht wie de wegbeheerder is).
- De overtreding mag maximaal 20 km/u te veel bedragen (bovenop de technische correctie van 6 km).
- De overtreding wordt vastgesteld door een automatisch toestel (bemand, onbemand, mobiel of vast) dat volledig gefinancierd is door de lokale overheid.
- De overtreding wordt begaan door een meerderjarig persoon of rechtspersoon.
- Er wordt op hetzelfde moment geen andere overtreding vastgesteld.
Wordt niet aan deze voorwaarden voldaan, dan blijft de vastgestelde overtreding onderworpen aan het strafrecht en blijft het openbaar ministerie bevoegd.
Trajectcontrole
Vanaf april 2024 zijn er in Grimbergen ANPR-camera's geplaatst. Deze camera's voeren snelheidscontroles uit. De beelden blijven één maand bewaard en worden daarna gewist. De verwerking gebeurt conform de wetgeving op de privacy.
De wetgever stelt immers strenge eisen aan cameratoezicht in openbare ruimtes. Het is van groot belang dat de privacy van bewoners gewaarborgd blijft. Toezicht wordt strikt gecontroleerd, en cameratoezicht mag alleen worden ingezet voor de wettelijk vastgelegde doeleinden. Bovendien worden de camera's niet gebruikt om in huizen, winkels of andere privéruimtes te kijken.
Meer informatie over de camerabeelden en de gegevens van de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) kan je hier vinden.
De trajecten worden via verkeersborden duidelijk aangekondigd, zodat bestuurders er niet naast kunnen kijken.
Op onderstaande verkeersassen worden permanente trajectcontroles geïnstalleerd:
• Spaanse Lindebaan - de Merodestraat
• Beigemsesteenweg - Meerstraat
• Benedestraat - Kerkstraat - Achterstraat - Kruisstraat
• Molenstraat
• Strombeeklinde
Lidar of onbemande snelheidscamera:
De verplaatsbare lidar is eigenlijk een onbemande snelheidscamera die snelheid met een lasersysteem meet. De GAS-5-wetgeving bekeurt bestuurders die minder dan 20 km/u te snel rijden (na correctie met de tolerantiemarge van 6 km/u). Overtredingen van meer dan 20 km/u worden nog steeds strafrechtelijk vervolgd.
Procedure
Vaststelling
Alleen de politie is bevoegd om deze snelheidsovertredingen vast te stellen, aan de hand van beelden van bemande of onbemande camera’s of ANPR-camera’s. De politie stelt vast en doet de triage. Concreet betekent dit dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen strafrechtelijke overtredingen en overtredingen die binnen het GAS-5 reglement vallen. Deze overtredingen worden vervolgens automatisch via diverse softwaretoepassingen overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar van Haviland.
Betalingsuitnodiging
De sanctionerend ambtenaar ontvangt een proces-verbaal van de politie. Dit proces-verbaal omvat de strikt noodzakelijke gegevens (titularis voertuig, kenteken, kleur, gemeten snelheid,…). De overtreder krijgt een brief met de kennisgeving van de overtreding, een uitnodiging om de boete te betalen en een afschrift van het proces-verbaal. Indien de overtreder het niet eens is met de boete, kan binnen 30 dagen verweer worden aangetekend. Als de boete binnen deze termijn wordt betaald, is de procedure afgerond.
Ben je het niet eens met de boete?
Dan kan je verweer indienen bij Haviland: GAS-5 verweer.
Je kunt online verweer indienen binnen 30 dagen na ontvangst van de betalingsuitnodiging. Als je het webformulier niet kunt gebruiken, kun je je verweerschrift binnen dezelfde termijn per gewone post opsturen naar
Sanctionerend ambtenaar – Haviland
Brusselsesteenweg 617
1731 Zellik
Uw verweer wordt beoordeeld door de sanctionerend ambtenaar. Tijdens het onderzoek van het verweer kan de sanctionerend ambtenaar extra informatie, zoals foto's van het feit, opvragen bij de politie. Deze foto's geven enkel een beeld weer van het voertuig, de omgeving, de kentekenplaat,… maar passanten en niet relevante informatie worden vervaagd of onherkenbaar gemaakt. De beslissing van de sanctionerend ambtenaar ontvangt u per post. Het behandelen van verweer kan enige tijd duren, en u hoeft de boete in de tussentijd niet te betalen.
- Als het verweer als ongegrond wordt beoordeeld, ontvangt u een herinnering voor de boete. U heeft dan 30 dagen om de boete te voldoen, tenzij u besluit in beroep te gaan bij de politierechtbank tegen deze beslissing.
- Wanneer de sanctionerend ambtenaar oordeelt dat het verweer gegrond is, wordt de boete ingetrokken en wordt het dossier gesloten.
Houd er rekening mee dat er binnen het GAS-5-reglement geen mondeling verweer mogelijk is.
U heeft ook het recht om in beroep te gaan tegen de beslissing van de sanctionerend ambtenaar bij de politierechtbank. Dit moet binnen één maand na ontvangst van de beslissing gebeuren door een verzoekschrift in te dienen bij de politierechtbank in Vilvoorde.
Herinnering
Bij niet-tijdige betaling ontvangt de overtreder een betalingsherinnering.
Wens je een afbetalingsplan? Gelieve dan een mail te sturen naar handhaving@grimbergen.be.
Hoe wordt het bedrag van de boete bepaald?
- Bebouwde kom - zone 30 - schoolomgeving
Snelheid Boetebedrag 10 km/u te snel € 53 11-20 km/u te snel € 53 + € 11 / bijkomende km te snel
Buiten de bebouwde kom
Snelheid Boetebedrag 10 km/u te snel € 53 11-20 km/u te snel € 53 + € 6 / bijkomende km te snel