Coronavirus

Maatregelen in Grimbergen n.a.v. coronavirus

Naar aanleiding van het coronavirus gelden in Grimbergen een aantal maatregelen.

Klik HIER om deze maatregelen te bekijken.

Grimbergen Helpt

Gemeentelijke rubrieken
afdrukken

Grimbergen Helpt

Help kwetsbare mensen tijdens de coronamaatregelen

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, hebben een grote impact op veel mensen. Vooral de kwetsbare groepen, zoals ouderen en mensen met een zwakke gezondheid, kunnen vaak hulp gebruiken. Tegelijk willen heel veel mensen bijdragen als vrijwilliger.
 
In samenwerking met Give A Day heeft de gemeente het platform 'Grimbergen Helpt' opgericht.
Op dit platform kunt u aangeven of u als vrijwilliger uw diensten wil aanbieden. En als u hulp wenst, kan u uw vraag hier discreet stellen.

Een hulpvraag?  Een aanbod als vrijwilliger?

Zowel de aanvrager als de vrijwilliger kunnen voor een hulpvraag of een aanbod
nog steeds contact opnemen met het Sociaal Huis02 267 15 05 of sociaalhuis@grimbergen.be
(van maandag tot donderdag van 9 tot 12 uur en van 14 tot 15.30 uur, op vrijdag van 9 tot 12 uur)

Tot 31 juli kan u zich ook registeren op de website https://www.impactdays.be/grimbergenhelpt/

Medewerkers van het bestuur matchen dan vraag en aanbod. Op die manier kunnen we voor elkaar in deze moeilijke tijd het verschil maken.
 
Vrijwilligers krijgen ook instructies om de hulp veilig te laten verlopen.
Bij het Vlaams Steunpunt voor vrijwilligers kan iedereen nu, zolang de crisis duurt, een gratis verzekering afsluiten. Tot nu toe kon dat enkel voor verenigingen.

Warm Grimbergen

Grimbergen Helpt: Reeds 193 vrijwilligers hebben zich aangemeld. Ook voor 82 hulpvragen, vonden we een geschikte vrijwilliger. We ontvingen zeer veel tevreden en fijne reacties.
 
Het belteam, dat zich engaeert om de 80-plussers van onze gemeente te bellen, belde reeds 973 mensen op. Daarbij ontvingen we 42 hulpvragen voor het hulpplatform en werden enkele vragen voor andere diensten ook al opgepikt. Wel kruipt er heel wat tijd in het opzoeken van de telefoonummers.
 
Flyer: Heel veel mensen geven aan dat ze de flyer die ze in hun brievenbus ontvingen, graag bijhouden voor als ze het nummer nodig hebben.

Vooral positief is,  dat heel veel kwetsbare personen reeds hulp krijgen van hun eigen netwerk.