Het indienen van de kandidatenlijsten verloopt voor het eerst volledig digitaal. Enkel in de faciliteitengemeenten kunnen voordrachtsakten ook nog op papier ingediend worden.
De voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau, Anneleen Van Hout, zal de kandidatenlijsten of de niet digitaal opgeladen bijlagen, ontvangen op zaterdag 14 september tussen 9 en 12 u. en tussen 13 en 16 u.
Het hoofdbureau is gelegen in het gemeentehuis van Grimbergen, Prinsenstraat 3, 1850 Grimbergen.
De digitale aanmaak van de kandidatenlijsten gebeurt via een webtoepassing. Klik hier voor webtoepassing.
Het gebruik van deze webtoepassing brengt heel wat voordelen met zich mee:
- Het vereenvoudigt de voorbereiding van de voordrachtsakte. De software controleert immers de formele geldigheidsvereisten automatisch:
- Leeftijd van een kandidaat,
- Dubbele kandidatuur,
- Aantal kandidaten,
- Pariteit.
- Kandidaten kunnen digitaal (en dus vanop afstand) hun kandidatuur ondertekenen.
- Het versnelt de verwerking van de voordrachtsakten in het hoofdbureau.
- Het reduceert de kans op fouten en aanpassingen na 14 september 2024.
Vanaf woensdag 4 september 9 uur tot en met zaterdag 14 september 16 u. kunnen de kandidatenlijsten digitaal ingediend worden. Eventuele bijlagen kunnen op papier overhandigd worden aan de voorzitter van het hoofdbureau. Dit op zaterdag 14 september tussen 9 en 12 u. en tussen 13 en 16 u. te Prinsenstraat 3, 1850 Grimbergen.
Om de voordrachtsakte digitaal te kunnen aanmaken, moet je in het bezit zijn van jouw eID, pincode, laptop of desktop en een kaartlezer.
Voor meer informatie over het digitaal maken en indienen van de kandidatenlijsten en de nodige documenten: www.vlaanderenkiest.be.