Mobiliteitsplan: Strombeek-Bever

De verkeersdruk in het centrum van Strombeek-Bever is hoog en de wandel- en fietsruimte is beperkt. Een deel van de verkeersdruk wordt veroorzaakt door het doorgaand verkeer richting R0, dat geen bestemming heeft in het centrum.


Er zijn drie belangrijke sluiproutes gedetecteerd:

  1. Route 1: via de Oude Mechelsestraat en de Landhuizenlaan
  2. Route 2: via de Grimbergsesteenweg en de Nieuwelaan
  3. Route 3: via de Grimbergsesteenweg en de Strombeeklinde


We willen het centrum verkeersveiliger en stelselmatig verkeersluwer maken. Daarvoor is een goed functionerende Sint-Annalaan en Romeinsesteenweg nodig. We pakken ook het sluipverkeer aan.

We nemen 'basismaatregelen' en 'aanvullende' maatregelen om mogelijke alternatieve sluiproutes tegen te gaan. Die combinatie moet ervoor zorgen dat doorgaand gemotoriseerd verkeer maximaal geweerd wordt uit het centrum van Strombeek-Bever. Voor de noord-zuid-verplaatsingen dient de Sint-Annalaan maximaal benut te worden. Voor de oost-west-bewegingen maken bestuurders gebruik van de R0 of de combinatie van de Antwerpselaan - Sint-Annalaan.

Sluiproutes aanpakken: basismaatregelen

Sluiproute 1: Oude Mechelsestraat - Landhuizenlaan: de sluiproute heeft een sterke link met afrit 7 van de R0 en afrit 2 van de A12. We voorzien daarom in een verkeersknip in de Oude Mechelsestraat ter hoogte van het kruispunt met de Meisestraat.

Sluiproute 2: Grimbergsesteenweg - Nieuwelaan: de heraanleg van het Gemeenteplein zal het sluipverkeer tegengaan. Doorgaand gemotoriseerd verkeer in de zuidelijke richting (met asverschuiving) blijft mogelijk. In de noordelijke richting zal geen doorgaand gemotoriseerd verkeer meer mogelijk zijn via de Nieuwelaan en de Grimbergsesteenweg.

Sluiproute 3: Grimbergsesteenweg - Strombeeklinde: dit is een alternatieve sluiproute voor sluiproute 2. Het doorgaand gemotoriseerd verkeer maakt gebruik van de Strombeeklinde en rijdt via de Sint-Amandsstraat richting de Grimbergsesteenweg. Dit zorgt hoofdzakelijk voor conflicten en verkeersdruk tijdens de begin- en einduren van de Sint-Jozefsschool.


Sluiproutes aanpakken: aanvullende maatregelen

De basismaatregelen zullen al een grote impact hebben op het doorgaand verkeer via het centrum van Strombeek-Bever. Maar mogelijk zorgen ze enkel voor een verschuiving van het doorgaand verkeer en daarom zijn aanvullende maatregelen nodig.

Op enkele plaatsen worden verkeersknips ingevoerd:

  • We voorzien twee verkeersknips langs de N276-Antwerpselaan: één ter hoogte van de aansluiting met de Beverstraat en één ter hoogte van de aansluiting met de de Villegas de Clercampstraat. Op die plaatsen zal geen doorgang meer mogelijk zijn voor het gemotoriseerd verkeer dat vanuit de N276-Antwerpselaan richting of door centrum Strombeek-Bever rijdt of omgekeerd. Doorgaand fiets- en voetgangersverkeer blijft hier mogelijk.
  • De huidige verkeersknip langs de N276-Antwerpselaan ter hoogte van de aansluiting met de Oude Mechelsestraat blijft behouden. 
  • Er komt een verkeersknip in Treft net na de parkinginrit van het Ibishotel om het doorgaand gemotoriseerd verkeer komende van Brussel of als alternatief voor de Ring te weren.

We nemen circulatiemaatregelen om alternatieve sluiproutes tegen te gaan:

  • Zowel in de Rijkendalstraat (tussen Sint-Amandsstraat en Lakensestraat), de Meisestraat (tussen Grimbergsesteenweg en Van der Nootstraat), de Victor Soensstraat, de Hendrik Drapsstraat, de Rodepoortstraat als in de Koningslosesteenweg wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd:
    • In de Rijkendalstraat (tussen Lakensestraat en Sint-Amandsstraat) wordt het eenrichtingsverkeer zo ingesteld dat er steeds richting Strombeeklinde wordt gereden;
    • In de Meisestraat (tussen Van der Nootstraat en Grimbergsesteenweg) wordt gemotoriseerd verkeer enkel nog toegelaten in de richting van de Grimbergsesteenweg;
    • In de Victor Soensstraat kan enkel in de richting van het Cultuurcentrum gereden worden;
    • In de Hendrik Drapsstraat kan enkel nog richting de de Villegas de Clercampstraat gereden worden;
    • In de Rodepoortstraat kan enkel nog richting Pierebad gereden worden;
    • In de Koningslosesteenweg kan, zoals voorheen reeds het geval was voor het gedeelte tussen de Grotewinkellaan en de Ringlaan, enkel nog richting Lt. Emmerechtsplein gereden worden.

  • Daarnaast wordt de rijrichting in de de Villegas de Clercampstraat, de Jan Mulsstraat en de Schoolstraat omgedraaid om de schoolcirculatie verder te verbeteren. Ook in de Pastorijstraat en de Wemmelsestraat (tussen Verbeytstraat en Victor Soensstraat) wordt de rijrichting omgedraaid:
    • In de de Villegas de Clercampstraat dient gemotoriseerd verkeer voortaan richting Antwerpselaan te rijden;
    • In de Jan Mulsstraat is gemotoriseerd verkeer enkel nog toegelaten rijdend in de richting van het Cultuurcentrum;
    • In de Schoolstraat kan er enkel nog vanuit de de Villegas de Clercampstraat richting de Jan Mulsstraat gereden worden;
    • In de Pastorijstraat dient men verplicht richting Strombeeklinde te rijden;
    • In de Wemmelsestraat (tussen Verbeytstraat en Victor Soensstraat) kan voortaan enkel nog richting Gemeenteplein gereden worden.

Aanpassingen vanaf 5 augustus 2024

Recent werden de ingevoerde circulatiemaatregelen in Strombeek-Bever geëvalueerd. Binnenkort worden de eerste bijsturingen, die gefaseerd zullen verlopen, doorgevoerd. Het betreft een knip in de Temselaan, het heropenen van de knip aan de Beverstraat voor uitgaand vergaand verkeer en het omdraaien van de rijrichting in een deel van de de Villegas de Clercampstraat. Deze eerste bijsturingen worden tijdens de week van 5 augustus ingevoerd, en zullen uiterlijk tegen 9 augustus van kracht zijn.

Knip Temselaan

In de Temselaan ter hoogte van de aansluiting met de Romeinsesteenweg zullen enkele paaltjes geplaatst worden (naar analogie met de verkeerssituatie in Treft). Doorgaand voetgangers- en fietsverkeer blijft er mogelijk. Het gemotoriseerd verkeer zal de Temselaan kunnen bereiken en verlaten via de Boechoutlaan. Hiermee weren we het verkeer dat de Temselaan louter als doorgangsstraat gebruikt.

Heropenen knip Beverstraat voor uitgaand verkeer

De aansluiting van de Beverstraat met de Antwerpselaan wordt terug geopend voor het gemotoriseerd verkeer rijdend in de richting van de Antwerpselaan. Er blijft echter een toegangsverbod voor het gemotoriseerd verkeer van kracht rijdend in de richting van het centrum. Met deze aanpassing laten we de bewoners uit de noordelijke wijken (omgeving kerkhof) toe vlotter te ontsluiten.

Omdraaien rijrichting in deel van de de Villegas de Clercampstraat

In het weggedeelte van de de Villegas de Clercampstraat tussen de Hendrik Drapsstraat en de Victor Soensstraat wordt de rijrichting omgedraaid, waarbij de nieuwe rijrichting is komende vanuit de richting Hendrik Drapsstraat en rijdend in de richting van de Victor Soensstraat. De huidige rijrichting in het overige weggedeelte van de de Villegas de Clercampstraat (tussen de Hendrik Drapsstraat en de Jan Mulsstraat) blijft voorlopig behouden. Hiermee verminderen we het verkeer in de schoolomgeving (’t Villegastje).

Toekomst

Deze bijsturingen maken allen deel uit van een eerste fase. Verder wordt er tijdens deze eerste fase nog gewerkt aan het invoeren van een toegangsbeperking op de brug over de A12 (richting centrum) en zal het verbod op inrijdend verkeer in de Beverstraat vanuit de Antwerpselaan gehandhaafd worden door middel van een slimme camera. We blijven de situatie monitoren om de doelstellingen uit het mobiliteitsplan (veiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid) maximaal te bereiken.”


Fietszone

We breiden de zone 30 uit naar een groot deel van het centrum van Strombeek-Bever. We richten ze meteen in als een fietszone. Daarin geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u. Gemotoriseerd verkeer mag fietsers niet inhalen.

Snelheid

Een verdere uitbreiding van de zone 30 blijft op termijn mogelijk (2030).

Werken aan de Ring

De heraanleg van het knooppunt R0 en A12 zal een grote impact hebben op het wegennet in de omgeving van Strombeek-Bever. De impact hiervan op de verbinding tussen Treft en Strombeek-Bever wordt opgevolgd.

Een goede doorstroming van de Romeinsesteenweg is belangrijk voor de leefbaarheid in het centrum van Strombeek-Bever. 

Alle bovenstaande maatregelen worden opgevolgd, geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.



Mobiliteitsplan Strombeek-Bever.pdf10,6 Mb(pdf)