Voor elke vaste aanwerving organiseren we een selectieprocedure.
Zo zorgen we niet alleen voor de juiste persoon op de juiste plaats, maar heb je als kandidaat ook een goed zicht op wat de functie precies zal inhouden
= een win-winsituatie dus!
Er komt wel wat kijken bij zo'n selectieprocedure, daarom hebben wij hieronder een overzicht gemaakt van de meest gestelde vragen.
Neem een kijkje op onze vacaturewebsite. Vind je een job die jou aanspreekt? In de vacaturetekst lees je in het kort wat de job inhoudt, welk profiel we zoeken en wat we je bieden. Ben je geprikkeld? Check dan de bijhorende functiebeschrijving. Daarin vind je uitgebreid het takenpakket en de nodige competenties voor het uitoefenen van de functie.
Overtuigd dat deze functie iets voor jou is? In de blauwe balk lees je hoe en tegen wanneer je kan solliciteren. Denk eraan om de gevraagde documenten steeds mee te sturen.
Vind je momenteel geen vacature die bij je past? Maar is werken voor lokaal bestuur Grimbergen wél jouw droom? (Terecht!)
Laat je gegevens opnemen in ons spontaan sollicitantenbestand (via dit formulier), dan contacteren wij je via mail als er nieuwe vacatures zijn.
De specifieke voorwaarden per functie kan je lezen in de vacaturetekst onder 'Profiel'.
Om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure moet je voldoen aan de vereiste over de taalkennis en voldoen aan eventuele diploma- en/of ervaringsvereisten zoals vermeld in de vacature.
Er zijn ook enkele algemene voorwaarden:
- Je vertoont gedrag dat in overeenstemming is met de eisen van de functie waarvoor je solliciteert. Dat wordt getoetst aan de hand van een uittreksel uit het strafregister dat we opvragen vóór de aanstelling. Heb je daarop een ongunstige vermelding, dan kan je een schriftelijke toelichting voorleggen. Let op, voor sommige functies wordt er een specifiek model gevraagd.
- Je geniet de burgerlijke en politieke rechten.
- Je bent medisch geschikt voor de uit te oefenen functie (enkel voor functies met verhoogde waakzaamheid, veiligheidsfuncties en functies in de zorg wordt er een medisch onderzoek uitgevoerd bij indiensttreding).
In een overheidsinstelling geeft het niveau van jouw diploma toegang tot bepaalde niveaus van tewerkstelling. Eens je bij het lokaal bestuur werkt, kan je onder bepaalde voorwaarden en mits een aantal jaren ervaring doorgroeien naar een hoger niveau. Voor bepaalde functies wijken we af van de diplomavereiste. In dat geval leg je een niveautest of capaciteitsproef af (als dat het geval is, staat dat in de vacature onder 'Profiel').
Je kan natuurlijk ook solliciteren voor een functie van een lager niveau dan je diploma, maar hou er rekening mee dat het loon bepaald wordt op basis van het tewerkstellingsniveau en niet op basis van het diploma.
De niveaus en de daarmee overeenstemmende diploma’s of getuigschriften zijn:
- Niveau A: ofwel een masterdiploma, ofwel een diploma van het universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van twee cycli dat gelijkgesteld werd met universitair onderwijs;
- Niveau B: ofwel een bachelordiploma, ofwel een diploma van het hoger onderwijs van één cyclus of daarmee gelijkgesteld onderwijs;
- Niveau C: een diploma van het secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld onderwijs;
- Niveau D: geen diplomavereiste, tenzij anders bepaald in de functiebeschrijving;
- Niveau E: geen diplomavereiste.
Ben je niet zeker of jouw diploma in aanmerking komt? Vraag het even na bij jouw onderwijsinstelling of via Onderwijs Vlaanderen.
Indien je je diploma in het buitenland behaalde, moet je een gelijkwaardigheidsattest aanvragen bij het Vlaams Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, afdeling NARIC Vlaanderen. Dit attest moet je bij aanwerving kunnen voorleggen.
Diploma's behaald in Nederland, Luxemburg en de Franstalige Gemeenschap, zijn in Vlaanderen automatisch erkend.
Indien je je diploma in een andere taal hebt behaald, moet je bewijzen dat je het Nederlands voldoende beheerst. Dit kan enkel door het voorleggen van een 'bewijs van taalkennis'.
Volgende bewijzen van kennis van het Nederlands zijn geldig als bewijs van taalkennis:
- Bewijzen uitgereikt door instellingen waarin het Nederlands de onderwijstaal is, die wettelijk of decretaal erkend zijn in het vereiste niveau van het Gemeenschappelijk - Europees Referentiekader voor Talen;
- Bewijzen die de Huizen van het Nederlands van Brussel, Antwerpen en Gent uitreiken op de niveaus A2 en B1 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen aan de hand van de niveaubepaling;
- Taalcertificaat SELOR.
Er zijn verschillende soorten procedures. In de vacature vind je steeds over welk type selectieprocedure het gaat.
Volgende procedures zijn toegankelijk voor externe kandidaten:
- Aanwervingsprocedure: dit is een selectieprocedure die zowel toegankelijk is voor externe als voor interne kandidaten, om een vaste functie in te vullen.
- Verkorte procedure: dit is een versnelde selectieprocedure om acute noden sneller op te vangen. Het gaat om contracten voor bepaalde tijd of vervangingscontracten. Om een contract voor onbepaalde tijd te krijgen, moeten de kandidaten die via een ander contract tewerkgesteld zijn deelnemen aan een aanwervingsprocedure op een later moment.
Als jouw kandidatuur in aanmerking komt voor de functie, word je uitgenodigd voor deelname aan de selectieproeven. De proeven bestaan uit één of meerdere selectietechnieken en de selectie eindigt altijd met een gesprek met een selectiecommissie waarbij er gepeild wordt naar je motivatie en competenties.
De andere proeven kunnen onder meer de volgende zijn:
- Een praktische proef;
- Een schriftelijke proef;
- Een thuisopdracht;
- ...
Deze proeven kunnen aangevuld worden met psychotechnische proeven of een assessment center.
Om te slagen moet je minstens 50% behalen op elk selectie-onderdeel en minstens 60% op het totaal van de selectieprocedure. De selectieprocedure resulteert in een bindende rangschikking in volgorde van de behaalde punten. Ben jij de beste kandidaat binnen een aanwervingsprocedure? Dan wordt de job als eerste aan jou aangeboden.
Welke proeven er exact doorgaan en wanneer, staat vermeld onderaan de vacature.
Ja, dat kan!
Tijdens een mondelinge proef toetsen we steeds je motivatie en verwachtingen van de functie af, denk daar dus goed over na.
Daarnaast bevragen we ook de belangrijkste competenties voor de functie. Alle competenties vind je onderaan in de functiebeschrijving.
We doen dit door te vragen naar ervaringen/voorbeelden uit je professioneel verleden waaruit blijkt dat je die competenties onder de knie hebt.
Als voorbereiding kan je het competentiewoordenboek bekijken, daarin staat per competentie en gradatie wat we verwachten.
Competentiewoordenboek lokaal bestuur Grimbergen281,4 Kb(pdf)
Voordat de selectieprocedure wordt opgestart, wordt beslist of een wervingsreserve zal worden aangelegd voor de desbetreffende functie. Alle kandidaten die niet onmiddellijk worden aangesteld, maar wel geslaagd zijn, worden in de wervingsreserve opgenomen.
Wanneer dezelfde, of een zeer gelijkaardige functie beschikbaar komt, wordt er eerst een beroep gedaan op de reeds opgebouwde wervingsreserve. Dan kan het zijn dat we jou de functie alsnog aanbieden, zonder dat je opnieuw de hele procedure moet doorlopen.
Een wervingsreserve wordt (in principe) twee jaar bijgehouden.
We organiseren af en toe een algemene procedure om een pool van administratieve medewerkers aan te leggen.
Hierdoor bieden we niet alleen jobkansen op korte termijn, maar ook op langere termijn, zonder dat je als kandidaat steeds een volledige selectieprocedure moet doorlopen.
We leggen je in tien stappen uit hoe je kan worden aangeworven als administratief medewerker, binnen ons lokaal bestuur.
Deel 1:
1. Je solliciteert voor de algemene vacature van administratief medewerker, als die online staat onder vacatures.
2. In het sollicitatieformulier kan je de diensten aanduiden waar op korte termijn functies beschikbaar komen en waarvoor je graag zou werken. Of je kan aanduiden dat je geen specifieke voorkeur hebt.
3. Wanneer jouw sollicitatie volledig is, en je komt in aanmerking, sturen we je een korte vragenlijst op om te peilen naar jouw motivatie.
4. Als je motivatie goed zit, ontvangen we je graag op het gemeentehuis van Grimbergen. Daar neem je deel aan computergestuurde tests om je administratieve vaardigheden af te toetsen. Na afloop volgt er een kort kennismakingsgesprek met een medewerker van de personeelsdienst.
5. Ging alles goed en scoorde je tenminste 50% op de testen? Dan word je opgenomen in de pool van administratieve medewerkers, die twee jaar geldig blijft. Hierdoor ben je vrijgesteld van de schriftelijke proef voor toekomstige administratieve vacatures.
Deel 2
6. Wanneer er een administratieve functie beschikbaar is op een dienst, informeren we je via e-mail. Je ontvangt dan gedetailleerde informatie over de specifieke functie en de betreffende dienst. Eventuele extra toelatingsvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld in het bezit zijn van een rijbewijs, worden dan ook meegedeeld.
7. Dan horen we graag van jou of je interesse hebt voor de functie.
8. Na het tonen van je interesse, nodigen we je uit voor een mondeling gesprek met de selectiecommissie. Deze commissie bestaat doorgaans uit iemand van de personeelsdienst, je toekomstige leidinggevende en nog een extra jurylid. Voorafgaand aan het gesprek krijg je een beknopte, functiespecifieke casus die je ter plekke dient uit te werken. Indien veel kandidaten, zal er eerst nog een preselectie gebeuren.
9. De selectiecommissie bepaalt je score de case en het gesprek, Als je een score van meer dan 60% behaalt, word je opgenomen in de wervingsreserve voor die specifieke functie (geldig voor één jaar).
De kandidaat met de hoogste totaalscore krijgt de job aangeboden.
Indien je niet de eerst gerangschikte kandidaat bent, maar wel een score van meer dan 60% behaalt, kom je op de wervingsreserve terecht voor die specifieke functie (voor één jaar). In dat geval bestaat de mogelijkheid dat we je later alsnog deze specifieke functie aanbieden wanneer deze opnieuw beschikbaar komt. Dan hoef je geen procedure meer te doorlopen.
10. Indien er opnieuw een vacature voor administratief medewerker beschikbaar komt, brengen we je opnieuw op de hoogte en starten we bij het tweede deel van de procedure. Eens geslaagd op het eerste deel, moet je dit voor 2 jaar lang niet opnieuw doen.
Loonsimulatie
Wij begrijpen dat loon een doorslaggevende factor kan zijn bij het solliciteren voor een functie.
Daarom geven we jou graag een overzicht:
Administratief medewerker voltijds | Bruto maandwedde | Netto maandwedde alleenstaande | Netto maandwedde gehuwd/wettelijk samenwonend |
0 jaren relevante ervaring | 2.364,58 | 1.985,40 | 1.981,29 |
5 jaren relevante ervaring | 2.781,06 | 2.094,65 | 2.090,54 |
10 jaren relevante ervaring | 2.954,45 | 2.138,62 | 2.142,73 |
15 jaren relevante ervaring | 3.251,23 | 2.246,29 | 2.242,18 |
20 jaren relevante ervaring | 3.756,82€ | 2.468,15 | 2.464,50 |
25 jaren relevante ervaring | 4.071,30€ | 2.599,27 | 2.602,79 |
Wat is relevante ervaring?
Vorige werkervaringen worden vergeleken met de functie van administratief medewerker. De relevantie wordt afgetoetst en aan de hand hiervan wordt het aantal jaren anciënniteit bepaald. (Voorbeeld: 2 jaren werkervaring als stewardess, tuinman, verpleegkundige, winkelbediende … geeft geen 2 jaar relevante werkervaring als administratief medewerker).
Ter info:
- Kinderen ten laste geeft een hoger netto maandwedde.
- De bruto en netto maandwedden zijn geïndexeerde bedragen.
De selectiecriteria voor een selectieprocedure liggen op voorhand vast en vind je terug in de vacature. Meerdere juryleden beoordelen de kandidaten. Er wordt meestal gewerkt met een jury die bestaat uit een combinatie van interne en externe deskundigen, die stuk voor stuk expert zijn in hun vakdomein. De schriftelijke selectieproeven worden anoniem aan de jury bezorgd om de objectiviteit te bewaren.
De personeelsdienst waakt erover dat alles correct en volgens het boekje verloopt, met als doel: het bekomen van de juiste persoon op de juiste plaats.
Absoluut. Na de vaststelling van de resultaten van de selectieprocedure door het College van Burgemeester en Schepenen of het Vast Bureau, word je op de hoogte gebracht van het resultaat. Je krijgt dan de mogelijkheid om je examen in te kijken, volgens het principe van openbaarheid van bestuur en inzagerecht. Dit kan door je verzoek per mail in te dienen via selectie@grimbergen.be samen met een kopie van je identiteitskaart.
Het is je recht om beroep aan te tekenen bij de Raad van State wanneer je het niet eens bent met de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen of het Vast Bureau, of wanneer je vindt dat de selectieprocedure niet objectief is gebeurd. Hoe je dat doet lees je beknopt hieronder, of volledig op deze website.
In toepassing van artikel 19, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State wordt u ervan op de hoogte gesteld dat een verzoekschrift tot nietigverklaring bij de Raad van State kan worden ingediend tegen de bijgevoegde beslissing.
Het verzoekschrift moet, gedateerd en ondertekend, vergezeld worden van het vereiste aantal eensluidend verklaarde afschriften en van een afschrift van de bestreden beslissing en bevat:
- het opschrift 'verzoekschrift tot nietigverklaring' als het niet eveneens een vordering tot schorsing bevat;
- de naam, hoedanigheid en woonplaats of zetel van de verzoekende partij, en in voorkomend geval, de gekozen woonplaats;
- het voorwerp van het beroep en een uiteenzetting van de feiten en de middelen;
- de naam en het adres van de verwerende partij. De termijn voor het indienen van een beroep bij de Raad van State bedraagt 60 dagen vanaf deze kennisgeving. Op hetzelfde ogenblik als zij haar verzoekschrift indient, stuurt de verzoekende partij een kopie daarvan ter informatie aan de verwerende partij. De verzoekende partij mag zich laten vertegenwoordigen of bijstaan door een advocaat. De verzending naar de Raad van State gebeurt bij ter post aangetekende brief naar het volgende adres: Wetenschapsstraat 33 — 1040 Brussel.
Naast het arbeidsreglement wordt specifiek in openbare besturen ook een rechtspositieregeling (RPR) opgesteld. Hierin bepaalt het bestuur zelf het statuut van zijn personeel, weliswaar binnen de door de Vlaamse overheid opgelegde regelgeving.
De laatste versie van de RPR van lokaal bestuur Grimbergen, vind je hieronder, als bijlage.
Met vragen kan je ook steeds terecht bij de dienst Personeel via selectie@grimbergen.be.