Verzoekschrift aan de gemeenteraad

Iedere burger heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, schriftelijk bij de organen van de gemeente in te dienen. De organen van de gemeente zijn de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen, de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, de algemeen directeur en elk ander orgaan van de gemeente dat als overheid optreedt.

Een verzoek is een vraag om iets te doen of te laten. Uit de tekst van het verzoekschrift moet de vraag duidelijk zijn.

Het verzoekschrift, voorstel of vraag moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn, met vermelding van naam, voornaam, geboortedatum en adres van de indiener. Als er meerdere indieners, zijn, moet voor allen naam, voornaam, adres en handtekening vermeld staan.

Vermeld bovenaan duidelijk dat het om een verzoekschrift, voorstel of vraag in het kader van het inspraakreglement gaat. Voeg daarbij alle nuttige informatie of stukken voor een juiste beoordeling van wat precies voorgesteld of gevraagd wordt.

Richt uw verzoekschrift tot het orgaan van de gemeente tot wiens bevoegdheid de inhoud van het verzoek behoort. Komt een verzoekschrift niet bij het juiste orgaan aan, dan bezorgt dit orgaan het verzoek aan de juiste bestemmeling.

Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van de gemeente behoort, zijn onontvankelijk.

Onderstaande zaken worden niet als een verzoekschrift beschouwd:

  1. verzoeken die kennelijk onredelijk of te vaag geformuleerd zijn. Een verzoek is onredelijk wanneer de behandeling ervan de werking van de overheidsdienst verstoort;
  2. verzoeken die anoniem werden ingediend, zonder vermelding van naam, voornaam en adres;
  3. verzoeken die beledigend taalgebruik bevatten of die kennelijk niet ernstig zijn;
  4. documenten die weliswaar als verzoekschrift werden ingediend, maar geen concreet verzoek om iets te doen of iets te laten bevatten, zoals documenten die:
    • louter een mening verkondigen;
    • er enkel op gericht zijn een antwoord te krijgen op vragen rond een bepaald thema of op het opvragen van de stand van zaken van een dossier;
    • enkel documenten opvragen;
  5. aanvragen, bezwaren of beroepen in aangelegenheden waarvoor een specifieke aanvraag-, bezwaar- of beroepsprocedure bestaat.
  6. klachten, zoals omschreven in het klachtenreglement en
  7. verzoeken die handelen over lopende administratieve en gerechtelijke procedures en uitspraken.

Het orgaan beoordeelt de ontvankelijkheid van het verzoekschrift, er kan gevraagd worden om een nieuw geformuleerd verzoekschrift in te dienen dat wel aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoet.

U kan als verzoeker gehoord worden door het betrokken orgaan van de gemeente indien de voorzitter van het betrokken orgaan dit opportuun acht. U mag niet deelnemen aan de debatten.

Uiterlijk drie maanden na indiening krijgt u als indiener van het verzoekschrift, de vraag of het voorstel, een gemotiveerd antwoord.

Verzoekschrift met spreekrecht

De gemeenteraad behandelt de verzoekschriften, voorstellen en vragen die inhoudelijk tot zijn beslissingsbevoegdheid behoren én ondertekend zijn door ten minste 450 inwoners van Grimbergen, minstens 16 jaar oud op de datum van indiening.

In het verzoekschrift, voorstel of vraag kan u uitdrukkelijk vragen om tijdens de gemeenteraad gehoord te worden voor nadere toelichting. Het is de gemeenteraad zelf die beslist om hier al dan niet op in te gaan. De indieners kunnen daartoe dan maximaal 2 personen afvaardigen en de toelichting mag hoogstens 15 min. duren.

Voor meer informatie i.v.m. “Participatie van Burgers” verwijzen we naar de Titel 6 van het decreet lokaal bestuur en het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

 
U kan ook steeds contact opnemen met de dienst politiek-administratieve ondersteuning.